زیست فناوری (گزارش دوم ؛ زیست فناوری خاکستری)
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.4        زیست فناوری در نفت ، گاز ، پتروشیمی (زیست فناوری خاکستری)

استفاده از زیست فناوری در این صنعت بحث جدیدی است که در سال های اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. نمونه بارز آن را می توان در ازدیاد برذداشت از مخازن نفت به وسیله میکروارگانیسم ها مشاهده کرد. از آنجا که پس از استخراج اولیه و ثانویه نفت قسمت قابل توجهی از آن در چاه ها باقی می ماند ، روش های مختلفی به منظور استخراج مابقی نفت به وجود آمده است که از آن جمله می توان به توسعه روش های زیستی و استفاده از باکتری های مقاوم به حرارت و فشار نام برد. مباحث ظریف تر در استفاده از توانمندی های زیست فناوری در صنعت شامل زمینه های مختلفی است که از آن جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          ارتقای کیفی محصولات نفتی که مهمترین آنها حذف گوگرد و نیتروژن و فلزات سنگین برای بهبود کیفیت نفت استخراجی است.

-          تشخیص مناطق حاوی مواد هیدروکربنی و نفتی به کمک شناسایی میکروارگانیسم های خاصی که در این محل ها زندگی می کنند و منبع تأمین انرژی مورد نیاز برای حیات آنها نفت ، گاز و سایر مشتقات موجود در این مخازن است.

-          تسهیل انتقال نفت در لوله ها با روان تر کردن این محصولات به کمک میکروارگانیسم هایی که از مواد سنگین موجود در نفت خام به عنوان منبع غذایی استفاده کرده و آنها را به ترکیبات ساده تر تبدیل می کنند.

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 18:7 ::  نويسنده : عطیه رجائی